این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

در این مقاله قصد داریم مهم ترین شهر های کشت و تولید گردو در ایران را به شما معرفی کنیم . جالب است که هر شهری در این میان ویژگی های متفاوتی دارد .

شهر گردو کجاست ؟

در این مقاله قصد داریم مهم ترین شهر های کشت و تولید گردو در ایران را به شما معرفی کنیم . جالب است که هر شهری در این میان ویژگی های متفاوتی دارد .

تویسركان در همدان با در اختیار داشتن پنج هزار و 500 هكتار باغ گردو و تولید این محصول با مرغوبیتی در کلاس جهانی، پایتخت گردوی ایران است .
تاكنون 21 هزار پیوند زنی درختان گردو توسط دولت و 20 هزار پیوند زنی نیز توسط مردم و باغداران صورت گرفته كه نشان دهنده آماری فوق العاده در این صنعت است .

پایتخت گردوی ایران : تویسرکان


  استان همدان مهم ترین استان در زمینه کشت گردو به‌شمار می‌رود و این شهرستان در آماری خیره کننده 15 درصد از گردوی کل ایران را تامین میکند . . براساس آمار موثق، متوسط تولید گردو در هرهکتار از باغ‌های گردوی کشور، ۲ هزارو ۳۷۹ کیلوگرم است، درحالی‌که این رقم در تویسرکان به ازای هرهکتار به ۴ هزارکیلوگرم می‌رسد و درحال‌حاضر برداشت گردو از بیش‌از ۶هزارهکتار از باغ‌های تویسرکان آغاز شده‌است.

شهرستان تویسرکان به طلای سبز ایران معروف است . سال‌گذشته برداشت گردو درمقایسه با سال‌های گذشته افزایش دو هزار تن داشته است . این طلای سبز با پوست چوبی و یا مغز به کشورهای همسایه صادر می‌شود و البته درصورت راه‌اندازی واحدهای بسته‌بندی مدرن، درآمد و ارزش‌افزوده فعالان این بخش بیشتر نیز خواهد شد. متاسفانه گردوی تویسرکان به دلیل نداشتن بسته بندی های مناسب و عدم وجود کارخانه های فراوری گردو ، سهم بسیاری کوچکی در صادرات کشور دارد .

جالب است بدانید با وجود طلای سبز یعنی شهر تویسرکان و بسیاری دیگر از استان ها ، هنوز واردات گردو در کشور صورت میگیرد .

امید است بتوانیم به عنوان یک کالای ارزشمند ، سهم تامین گردوی بیشتری از منطقه و دنیا را بگیریم .

 

شهر گردو کجاست ؟

تویسرکان کجاست؟ تویسرکان یکی از چهار شهر بزرگ استان همدان است. این شهر که به شهر گردو و طلای سبز ایران معروف است، در جنوب کوه الوند قرار دارد و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.

مردم تویسرکان مسلمان و شیعه هستند. ساکنان آن به زبان فارسی و لری سخن می‌گویند. لکی (لری و کردی) نیز زبان رایج در بعضی از روستاهای این شهرستان است.

تویسرکان در بین شهرستان همدان، بهار، اسدآباد، کنگاور کرمانشاه و ملایر و نهاوند قرار گرفته است.

این شهرستان در مختصات ۳۴ درجه و ۲۰ دقیقه تا ۳۴ درجه و ۴۶ دقیقه عرض جغرافیایی و ۴۸ درجه و۳ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۳۵ دقیقه طول جغرافیایی واقع شده‌است و از شمال به شهرستانهای همدان و اسدآباد و قسمت کمی هم به شهرستان بهار از مشرق به ملایر از مغرب به کنگاور واز جنوب به شهرستان نهاوند محدود است. بلندترین نقطه این شهرستان قله الوند با ارتفاع ۳۵۷۴ متر است که فصل مشترک این شهرستان و شهرستان همدان است و پست‌ترین نقطه آن نیز روستای کارخانه با ارتفاع ۱۵۵۵ متر است و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۱۷۸۴ متر است. این شهرستان به دلیل کوهستانی بودن و مرتفع بودن دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و رودخانه‌های مهم آن قلقل رود. کرزان رود

محصولات محبوب

انجیر خشک خندان

آجیل یونیک به عنوان خریدار انجیر خشک خندان از یک سو و فروشنده انجیر خشک خندان از سوی دیگر در سرتاسر

بادام سنگی

آجیل یونیک به عنوان خریدار بادام سنگی از یک سو و فروشنده بادام سنگی از سوی دیگر در سرتاسر شهرهای

بادام محب

آجیل یونیک به عنوان خریدار بادام محب از یک سو و فروشنده بادام محب از سوی دیگر در سرتاسر شهرهای

بادام منقا

 بادام پوست کاغذی یا بادام منقا یک نوع از بادام می باشد که پوسته چوبی آن ، با فشار انگشت به راحتی

پسته احمد آقایی

پسته احمد آقایی یکی از انواع پسته است که از معاملات زیادی برخوردار بوده و اکثر خارجی ها این نوع

Scroll to top