این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
قوانین صادرات آجیل و خشکبار

صادرات آجیل و خشکبار یکی از مزیت‌های ایران در صحنه تجارت بین‌المللی است و کشور ما با در اختیار داشتن منابع بسیار تولید در این عرصه میتواند پیشرو باشد. چندین دهه است که صادرات انواع خشکبار به ‌عنوان یکی از اهداف مهم تولیدکنندگان و تاجران عرصه خشکبار در دستور کار قرار گرفته و توانسته بخش زیادی از محصولات این حوزه برای بازارهای جهانی بسته‌بندی و ارسال شود.

هدف از صادرات خشکبار و سود حاصل از آن

صادرات خشکبار ایران به دلیل کیفیت بالای محصولات و مزیت رقابتی که در نیرو کار و... دارد از وضعیت خوبی برخوردار است. در کنار این عامل تفاوت واحد پولی و نوسانات ارزی روبه‌رشد می‌تواند حاکی از این باشد که سود صادرات خشکبار بالا است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که صادرات انواع خشکبار در ایران با رشد 43 درصدی همراه بوده و ارزآوری قابل‌توجهی برای ایران و تاجران این صنعت داشته است. در سطح جهان آمار و ارقام نشان می‌دهد که 5 درصد از کل صادرات جهان به ایران تعلق دارد که معادل بیش از 2 میلیارد دلار است. این موارد حاکی از آن است که نه‌تنها سود حاصل از صادرات این محصولات زیاد است به دلیل ارزآوری زیادی که دارد و تفاوت واحد پولی به لحاظ اقتصادی و تجارتی توجیه خوبی دارد.

قوانین صادرات آجیل و خشکبار به کشورهای خارجی

صادرات خشکبار به کشورهای خارجی در عین این که درآمد خوبی دارد ولی سختی‌ها و چالش‌های خاصی نیز به همراه دارد، یکی از این موارد مباحث مربوط به قوانین و مقررات است. در ادامه تلاش می‌کنیم قوانین و مجوزهای مربوط به این نوع صادرات را با هم مرور کنیم.

  • تمامی محصولات صادراتی باید استانداردهای عمومی مانند سیب سلامت، تأیید کیفیت و سلامت بندی داشته باشند و در آزمایشگاه‌های تخصصی برگه سلامت محصول دریافت کنند. در کنار این موارد اخذ مجوزهای تخصصی و ایزوهای مرتبط با محصول می‌تواند به‌عنوان مزیت رقابتی و شانس پذیرش در بازار خارج برای آن بررسی کنند.
  • در بعضی از خشکبارها مانند بادام به دلیل مسئله مایک و توکسین باید ثابت کنند میزان آلاینده بودن آن مناسب و آسیب‌زننده نیست.
  • برنامه‌های تجزیه‌ و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی (HACCP) یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های مربوط به حوزه خشکبار است و باید ثابت کنند ماده‌های سالمونلا و E. Coli  وجود ندارد یا از حد مجاز فراتر نرفته است.
  • توجه به میزان رطوبت، اندازه، میزان و نوع مواد نگه‌دارنده و رتبه کیفیت بسیار اهمیت دارد.
  • در برچسب‌های مربوطه به بسته‌بندی‌های صادراتی درج نام محصول، کیفیت و نوع فراوری آن، اطلاعات کامل محصول، درجه‌بندی، سال تولید و... بسیار مهم است و باید درجه شوند.
  •  گواهی‌های امنیت غذا حتماً برای خشکبار صادراتی باید تهیه شود. رایج‌ترین گواهی‌ها عبارت‌اند از BRC/FSSC22000/ IFS
  • درصورتی‌که خشکبار ارگانیک و محیط‌زیست دوست هستند حتماً باید گواهی  IFOAM را برای محصولات اخذ کرد.

مراحل صادرات خشکبار از ایران به کشورهای دیگر

  1.  باید تحقیقات بازار انجام دهید، بازارهای جغرافیایی مختلف و پرمتقاضی صنعت خشکبار را شناسایی کنید، رفتار مردم، نحوه خرید و علایق آن‌ها را کشف کنید
  2.  به دنبال تأمین‌کنندگان رفته و فرایند تأمین محصول را مورد سنجش قرار دهید. در این مرحله میزان توانایی منابع مالی، شرایط نگه‌داری و کیفیت محصول بسیار حائز اهمیت است.
  3.  باید اطمینان حاصل کنید مشتری خارجی برای خشکبار وجود دارد و می‌توانید برای محصولات خود خریدار پیدا کرده و با شرایط قیمت، نحوه حمل‌ونقل و بسته‌بندی محصول به تفاهم دست پیدا کنید. در این مرحله باتوجه‌ به کشور مقصد و محصول انتخاب شده باید مجوزهای مربوط به آن را صادر کرده را اخذ و تمام قوانین مربوط به کشور مقصد را باید اخذ کنید و آزمایش‌های لازم اجرا شوند. بعد از تأیید محصول به لحاظ بهداشتی و سلامتی و مشخص‌شدن درجه کیفیت محصول باید مطابق با نیاز و شرایط بازار، درخواست خریدار خارجی و ... بسته‌بندی خشکبار را انجام دهد.
  4.  باتوجه ‌به توافق صورت‌گرفته در مورد نحوه حمل‌ونقل صورت‌گرفته با خریدار خارجی و مکان تحویل، ارسال محصولات مطابق با برنامه زمان‌بندی‌شده صورت می‌گیرد و محصولات از طریق مبادی رسمی از کشور خارج می‌شود. در این مرحله باید مجوز خروج محموله از کشور و انجام فرایند اداری صورت بگیرد و بار از مرز خارج شود.
  5. تحویل بار به خریدار در محل مورد توافق است و بهتر است این توافقات بر اساس مدل‌ها و قواعد بین‌المللی تعریف شده باشد و فرایندهای مالی شفاف و واضح باشند.

 

کشورهای مناسب برای صادرات آجیل و خشکبار

کشورهای زیادی در لیست صادرات انواع خشکبار هستند و تاجران ایرانی توانسته‌اند خشکبار ایران را تا قلب این کشورها ببرند. بر اساس تجارب و تحقیقات تیم یونیک ناتس کشورهای کانادا، ایالات متحده عربی ، ترکیه ، روسیه، کشورهای اروپایی، قطر و... بهترین مقاصد صادرات خشکبار هستند. خرمای صادراتی ایران در کشور کانادا تقاضای خوبی دارد و روسیه در سال 2018 بیش از 200 میلیون دلار خشکبار ایرانی خریداری کرده است.

مشکلات صادرات آجیل و خشکبار

کشور ما به دلیل تحریم با مشکلات بسیاری در زمینه صادرات دست و پنجه نرم میکند . شما باید با یک مشاوره حرفه ای برای دور زدن برخی از این مشکلات صحبت کنید .

یونیک ناتس از بزرگترین صادر کنندگان و وارد کنندگان آجیل و خشکبار است .امید است بتوانیم تا سهم بازار بیشتری از آجیل و خشکبار را در بازار های جهانی از آن خود کنیم .

  • مشکلات ارزی و فرایندهای ورود ارز به کشور
  • کمبود محصول باکیفیت و تولید پایین به نسبت نیاز بازار خارجی
  • چالش‌های مربوط به فرایند بازاریابی و شناخت مشتری خارجی
  • مشکلات و چالش‌های کیفیت‌سنجی، بسته‌بندی و تعیین کیفیت
  • مشکلات ناشی از حمل‌ونقل و عدم اتصال به بازارهای جهانی

 

استاندارهای صادرات خشکبار

هر کشوری برای خود استاندار هایی برا ارزیابی واردات هر محصولی و کالایی دارد . شما هم باید به صورت جداگانه استاندارد های کشور هدف خود را به خوبی بررسی کنید .در ادامه برخی از نکات کلی که باید برای صادرات آجیل و خشکبار به کشور های خارجی رعایت کنید را قرار داده ایم .

  1. در بسته‌بندی خشکبار باید علاوه بر رعایت اصول بهداشتی باید اطلاعات محصول، ترکیبات، کیفیت و ... درج شود.
  2. اخذ گواهینامه استاندارد بودن خشکبار صادراتی برای همه کشورها مهم است، تاجران و صادرکنندگان باید ثابت کنند خشکبار آنها استانداردهای لازم را دارند.
  3. درخواست و اخذ گواهی سلامت خشکبار باید مطابق کشور صادرکننده و واردکننده باشد و تأییدیه‌های سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و... را دریافت کرد.
  4. حمل‌ونقل خشکبار باید توسط شرکت‌های معتبر و توسط وسایل نقلیه سالم؛ مجهز و دارای امکانات گرمایش یا سرمایشی حمل شود.

 

محصولات محبوب

انجیر خشک خندان

آجیل یونیک به عنوان خریدار انجیر خشک خندان از یک سو و فروشنده انجیر خشک خندان از سوی دیگر در سرتاسر

بادام سنگی

آجیل یونیک به عنوان خریدار بادام سنگی از یک سو و فروشنده بادام سنگی از سوی دیگر در سرتاسر شهرهای

بادام محب

آجیل یونیک به عنوان خریدار بادام محب از یک سو و فروشنده بادام محب از سوی دیگر در سرتاسر شهرهای

بادام منقا

 بادام پوست کاغذی یا بادام منقا یک نوع از بادام می باشد که پوسته چوبی آن ، با فشار انگشت به راحتی

پسته احمد آقایی

پسته احمد آقایی یکی از انواع پسته است که از معاملات زیادی برخوردار بوده و اکثر خارجی ها این نوع

Scroll to top